clarasprojekt

Alla inlägg under januari 2013

Av Clara Appelbom Jiménez - 30 januari 2013 20:18

Lång dag projektarbetes wise. Har spenderat hela eftermiddagen samt tidig kväll med att lägga upp och planera med hjälp av min fina mamma. 


Jag har nu lagt upp en tidsplan för vad jag ska göra när och till och med fixat en person för intervju! 

Jag har bokstavligen en stor kalender där allt står uppskrivet. Tidigare när jag försökte lägga upp en bild på bloggen fungerade det inte, annars hade jag visat kalendern. Och förhoppningsvis kommer jag kunna följa den och få saker klara i tid. Ska jag vara ärligt känns det ganska bra att ha allt nedksrivet och strukturerat på det sättet då allt var lite kaos innan. Så får vi se hur det går med mina upplägg för intervjuer och personer att intervjua. Dock återstår fortfarande problemet angående vem min "expert" ska vara, men jag tänker ta upp det med min handledare.


- Men jag har börjat skriva ned lite frågor til intervjuerna som jag ska vidareutveckla och göra bättre

- Skrivit ned minst ett namn på varje "typ" av person jag vill ha - och ska sedan fråga om de vill delta. Har som sagt till och med en som sagt ja.

- Har min kalender fixat så allt står där

Kommer inte på vad mer jag gjorde idag, men jag lovar, jag kom en bit längre än var jag var och känner mig lite säkrare och det är alltid ett stort plus. Samtidigt vet jag ju att allt detta inte kommer gå perfekt och som jag ser det i mitt huvud just nu, men förhoppnigvis löser sig hindren när de uppstår. 


Av Clara Appelbom Jiménez - 29 januari 2013 10:07

Pratade lite med mamma igårkväll om mitt älskade porjektarbete. Ärrligt talat är jag nu inne på att bara skita i det, jag vet att jag inte borde o.s.v men jag orkar verkligen inte. Dock vet jag ju, som vanligt, att i mitt hjärta vill jag egentligen göra det här skitbra. Men jag kommer ju ingenvart???


Hursomhelst, mamma. Hon känner tydligen en kvinna i USA som tidigare varit tv-producent och undrade om jag ville Skypea med henne och eventuellt få lite tips till hur jag ska tänka och göra. Det vore ju asnajs! Då kanske hon kan hjälpa mig komma på hur jag gör De 6 relevanta och även få generella tips till hur jag bör intervjua o.s.v Så förhoppningsvis kan jag få det "mötet" fixat. 


Det är väl egentligen det enda jag har på gång nu, annars.


Jag är ledig på fredag så det blir nog inget möte med min handledare denna vecka, men jag ska försöka se till att fixa en tid till nästa vecka och höra lite vad han tycker och tänker. 

Av Clara Appelbom Jiménez - 22 januari 2013 10:12

Sitter med Ayub i biblioteket och pratar lite om mitt projektarbete. Har ett (av många) hål och vill försöka komma någon vart. Det jag behöver nu är att komma på intervjufrågor som det finns mycket att prata kring och som kan hålla igång intervjun tillräckligt länge för att jag ska få tillräckligt med material per person. Men jag känner detsamma som tidigare gällande hur jag ska ge filmen ett syfte - hur får jag dessa sex människor att bli relevatanta?


För just nu är de bara sex personer som jag intervjuar som pratar om sina indivinduella erfarenheter och åsikter - och det kanske slutar upp med att de inte ens har några! Hur får jag det att bli relevant? Och att tittaren finner dem intressanta. Jag vet inte, jag vet inte hur jag ska få ihop det. Hade det varit människor med speciella historier ökar relevansen och de är inte BARA random personer längre. Men så kommer det förmodligen inte bli, det kommer vara vanliga människor med vanliga åsikter. Hade jag haft t.ex någon statstik kunde jag använt mig av människo som t.ex tänker som "den vanliga" människan, och någon som "extermisten" o..s.v. Då hade relevansen ökat. Men jag har inte det, och jag vet verkligen inte hur jag ska få De Sex att bli relevanta/intressanta. Åhhhhhhhh.


Något som Ayub nämne var om jag kunde hitta någon som blivit t.ex våldtagen eller allvarligt sexuellt traksserad, intervjua dem och då låta de sex kommentera på det eller liknande. Det vore intressant. Dock gäller faktiskt detsamma för detta, kommer jag på nu, de kommer fortfarande bara vara sex random människor? Samt att jag tror att det blir svårt att hitta ett offer som vill medverka och dela med sig. Åh, jag vet inte.


Sedan undrar jag också vem min "expert" ska vara, vad letar jag efter för expert och var hittar jag en sådan?


Det är mycket grundläggande saker för arbetet som jag behöver fixa nu och jag tror att när jag väl fixat det så börjar saker rulla igång "på riktigt" - jag kan börja mejla ut till möjliga deltagare (det kan dock ta tid om det är många som inte vill yadiyadi) o.s.v. 

Men nu måste jag fokusera på det här, men det är svårt. Jag vet bara inte hur jag ska få det att gå ihop riktigt. 

Blööööööööööööö


Kanske även är dags att boka in ett projektmöte snart.

Av Clara Appelbom Jiménez - 12 januari 2013 15:39

Pratade med mamma i ett par timmar om arbetet idag.


Det som det verkar som att jag (vi) kommit fram till att jag ska göra en ("dokumentär")film om olika generationers syn på/förändringar i syn eller attityd mot våldtäkt. Ämnet kan eventuellt ändras till sexuella trakasserier i och med att det är lite mer brett, och jag anser även då att våldtäkt onekligen ingår i det. 


Tanken ser ut som nu att jag skulle intervjua sex människor (tre män och tre kvinnor) i tre olika "stadier" av sina liv (har kategoriserat dem som "ung", "medelålder" och "gammal") och att jag då intervjuar de om våldtäkt/sexuella trakasserier. Jag tänker även intervjua någon typ av "expert" som kan styrka (eller inte) de intervjuades svar. Meningen är väl då att belysa våldtäkt/sexuella trakasserier och visa hur sex random inidivider som sett och upplevt olika mycket tänker kring detta. 


I och med att jag kom på idén igår/idag så är egentligen inget bestämt då jag fortfarande måste komma på HUR jag vill belysa detta och vad filmen egentligen ska förmedla. Vilket jag kan meddela är sjukt svårt. 


Aja, jag har kommit ett LITET steg på vägen i alla fall. Så får vi se hur detta utvecklas och hur det går. 

Av Clara Appelbom Jiménez - 11 januari 2013 16:46

HEJHEJ (ÅBO)


Jag önskar att jag kunde det här med bloggar och kunde göra någon superduperfantastisktotrolig header, men det kan jag tyvärr inte. Och min bästa vän som kanske kunde hjälpt mig med den befinner sig just nu i Indien, så det finns inte mycket att göra...


Hursom,

Idag hade jag mitt första projektmöte som ensam med min handlare. Tidigare hade jag ett projektarbete med en kompis, men det höll inte och nu ska jag försöka, här i januari, börja stå på egna ben.


För tillfället och den senaste tiden har jag, i och med min nystart med mitt projekt, varken känt inspiration eller motivation och jag har helst inte velat göra det här himla projeketet alls, men jag har inte mycket till val så något ska väl hända.


TILLBAKA TILL MÖTET IDAG. Jag och min handledare har tillsammans kommit fram till ett ämne - våldtäkt. Frågan är bara vad jag ska göra med detta i och med att det är ett såpass brett ämne. Vi nosade lite på tradtioner - olika människor som lever i Sveriges syn på våldtäkt i och med att Sverige idag är såpass mångkulturellt. Alltså, hur olika människor med olika bakgrund i Sverige ser på våldtäkt och även hur vi tillsammans, och överens, ska komma på t.ex lagstiftningar kring detta som känns rimliga. 

Det andra vi nosade på är generation. Hur olika generationer i Sverige ser på våldtäkt. Hur ser en 18- respektive 30- respektive 60-åring på våldtäkt?


Skulle jag välja att göra något liknande till detta kommer jag antagligen avnända mig av intrvjuer. Frågan då är ju bara var jag hittar människor som vgar/vill prata öppet om detta.


När jag väl bestämt detta måste jag även komma på vad jag vill göra för typ av produkt (hur jag ska presentera detta) i och med att jag INTE vill skriva någon uppsats (det har jag gjort tillräckligt de senaste tre åren).


Så det jag har att göra nu är SAMP:

Syfte

Avgränsning

Medel

Produkt


Tänker nu prata lite med min kära mor och se om hon har några åstiker. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Clara, går mitt tredje år på gymnasiet och detta är min projektarbetesblogg - alltså min loggbok för mitt projektarbete om sexuella trakasserier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards